Stevns skal ikke fokusere på at tiltrække turister fra oversøiske markeder som f.eks. Asien, mener administrerende direktør fra VisitDenmark, Jan Olsen. Sådan lød budskabet, da en gruppe turismeaktører sidste tirsdag fik en rundvisning på Stevns.

Det var et pakket program, turismekonsulent fra Stevns Erhvervsråd, Niels Frederik Lund, havde stablet på benene, da der kom gæster på besøg til Stevns.

Både VisitDenmark, Visit Sydsjælland-Møn og Østsjællands Museum/ Kalklandet  var til rundvisning på Gjorslev Gods, Højerup Gl. Kirke, Koldkrigsmuseum Stevnsfort og Boesdal efterfulgt af en frokost på Hotel Klinten. Formålet med mødet var at få turismeaktørenes bud på Stevns’ turismestrategi og sætte Stevns på landkortet.

Sats på nærmarkederne
Der er meget fokus på turister fra oversøiske markedet som Inden og Asien, men det mener Jan Olsen ikke, man skal satse på. Ifølge ham, taler mange om kinesiske og asiatiske turister som en spændende, ny målgruppe, men de kommer kun i meget begrænsede antal. Størstedelen af turisterne kommer fra nærmarkeder som Tyskland, Sverige, Holland og Norge. Det er disse turister, Stevns skal satse på, mener direktøren for VisitDenmark.

Turister fra København er primært danskere
VisitDenmark-direktøren peger også på, at de internationale turister, der kommer til København, kun bliver nogle dage og foretrækker at blive i København. Han mener derfor ikke, at man skal fokusere så meget på turister fra København.

Det er turismekonsulent Niels Frederik Lund enig i:

-Vi er optagede af turisme fra København, men her er det mest københavnerne, vi fokuserer på. De kan have lyst til at komme ud af byen i en weekend. Herudover er der mange cykelturister på Stevns, og dem skal vi naturligvis gøre noget godt for, siger Niels Frederik Lund.

IMG_20191119_105615561_HDR_800px

Mødedeltagerne nyder udsigten fra Koldkrigsmuseum Stevnsfort .

Stevns har stort potentiale
Bo Rasmussen, der er ansvarlig for markedsføring og presse ved Østsjællands Museum/ Kalklandet fortalte om Koldkrigsmuseum Stevnsfort kommende aktiviteter, hvilket turismeorganisationerne var meget positive over for. Visit Sydsjælland-Møn fortalte også, at de har større fokus på slotsoplevelser og vil tage Gjorslev Gods med på deres liste over slotte, de foreslår til gæster.

-Det har været en rigtig positiv oplevelse, siger turismekonsulent Niels Frederik Lund fra Stevns Erhvervsråd.
-Det er vigtigt, at vi samarbejder med andre turismeaktører om at styrke Stevns’ brand som turismedestination, så endnu flere kan få lyst til at besøge Stevns.

Ifølge direktør Jan Olsen fra VisitDenmark har Stevns meget godt at byde på:
– Stevns har et kæmpe potentiale, så hvis man kan fokusere yderligere på at skabe oplevelsessammenhænge gennem et samarbejde mellem aktørerne, så skal Stevns nok kunne tiltrække endnu flere turister.