Rasmus Visby fra Visby.dk hjælper ledere gennem udfordringer i virksomheden og realisering af nye muligheder. Han har dog også selv måtte lære af sine egne teknikker for at drive sin virksomhed sikkert gennem den seneste svære periode.  

Coronakrisen ramte mange virksomheder hårdt, og det har da også kunne mærkes i Visby.dk, hvor der lige pludseligt var længere imellem kunderne. Til dagligt hjælper Rasmus Visby sine kunder med sparring, facilitering af processer, kurser, strategi og organisatoriske processer – bl.a. samarbejdsforløb der inkluderer persontypetest i teams.

Rasmus’ fuldtidsfokus på egen virksomhed startede for blot et års tid siden, så det er nyt for ham at skulle forholde sig til en krise:

-Der har da været dage, hvor jeg har haft lyst til at gøre som Maude i Matador og gå i seng igen, siger Rasmus Visby om coronakrisen. Ifølge Rasmus Visby er det en normal reaktion for virksomhedsledere, der ofte er personer, som gerne vil have indflydelse på ting omkring dem:

-Jeg ved fra min persontype, at jeg har det sværest, når jeg er udenfor indflydelse. Der er mange erhvervsdrivende, der har det sådan. Derfor har jeg brugt et værktøj, som sætter fokus på det, man selv kan gøre noget ved i en krise, fortæller han.

 

Visby.dk: 5 gode tips i en krisetid

  • Fokuser på det, du kan kontrollere
  • Omlæg dine aktiviteter: Ryk rundt og gør ting anderledes
  • Vær nysgerrig og omsorgsfuld overfor dine kunder uden at tænke på salg
  • Opsøg ny viden, der udvikler dig
  • Se indad i virksomheden: Brug tid på at forbedre og trim strategien


Fokus på det, du kan kontrollere

Et af de simple værktøjer, Rasmus Visby blandt andet har brugt til at holde gang i forretningen, er at udarbejde en TO-DO-liste med ting, han kunne gøre noget ved her og nu. Det har været med til at fremrykke projekter, så han fortsat kunne skabe udvikling i sin virksomhed:

-Jeg gennemgik alt det, jeg længe gerne har villet gøre noget ved, men hvor tiden har manglet. Det har jeg fremrykket. Corona er uden for min rækkevidde, så jeg har fokuseret på det, jeg har kunnet gøre noget ved nu.

For Rasmus Visby har det for eksempel betydet at fremrykke projekter, der var planlagt til senere på året, og igangsætte en plan for noget videreuddannelse, der stod på ønskelisten. På den måde holdt han gang i sig selv og virksomheden, selvom der ikke var så mange kunder.

At se indad i virksomheden

Rasmus Visby mener også, at coronakrisen har været en mulighed for at stoppe op og reflektere over virksomhedens strategi:

-Jeg er selv blevet opmærksom på, at jeg vil starte på et nyt kursus, da jeg kiggede indad på min egen virksomhed. Jeg kan se, at jeg skal specialisere mig endnu mere indenfor bæredygtig forretningsudvikling, projektledelse ol. for at stå skarpt i markedet.

Så løfter Rasmus Visby også sløret for, at han går og arbejder på at udvikle nogle helt nye produkter:

-Jeg udvikler i øjeblikket tre-fire nye ydelser/værktøjer fra bunden, der kan stå unikt i markedet både indholds- og navngivningsmæssigt. Det sker bl.a. sammen med en række samarbejdspartnere. Men man vil ikke være i tvivl om, at det er med det centrale DNA fra Visby.dk. Den slags udvikling tager tid – inddragelse af andre – tests mm. Men det var jo netop overskudstid vi fik ‘foræret’ med krisen.