Hjemmesiden Destination Stevns klint, som giver besøgende overblik over oplevelser i Stevns Kommune, er kommet godt fra start ifølge SydkystDanmark, som melder om stor interesse for Stevns hen over sommeren. Turismekonsulent Johan Bache opfordrer de sidste aktører til at oprette sig på den nye side.

Det er omtrent tre måneder siden, at SydkystDanmark lancerede Destination Stevns Klint; en hjemmeside som samler alle oplevelser og events i området på www.sydkystdanmark.dk/stevns. Siden er udviklet i samarbejde med Partnerprogrammet på baggrund af tilbagemeldinger fra partnerne, som udtrykte et stort ønske om en side, der gør det lettere for besøgende at få et samlet overblik over, hvilke oplevelser der er i destinationen.

Ifølge SydkystDanmark, som har kigget på antallet af besøgende på siden, er Destination Stevns Klint kommet pænt fra start. Forsiden har siden lanceringen haft 4.826 organiske sidevisninger, dvs. sidevisninger uden brug af betalt markedsføring. Når besøgende klikker ind på siden, har det især været undersiderne “7 skønne naturspots”, overnatningssiden og siden om attraktioner, som er blevet udforsket.

At der generelt er en stor interesse for Stevns, vidner tal fra SydkystDanmarks hovedside www.sydkystdanmark.dk også om. Sider, der handler om Stevns, Stevns Klint og Trampestien ligger blandt de 10 mest besøgte sider i sommerperioden. Til dette siger marketingchef Mike Olesen:

– Vores data fra SydkystDanmark.dk og turisternes tendenser viser, at naturen hitter stort! Siden marts er danskernes vaner ændret, og naturen er blevet tilvalgt. Det kan vi tydeligt mærke i søgninger på SydkystDanmark.dk, og det er en helt klar fordel for Stevns, da naturoplevelser i Stevns er i verdensklasse. Denne viden bruger vi til at opdatere SydkystDanmark.dk, tilpasse markedsføringen og gøre Stevns Klint-siden meget stærkere til fremtiden.

Mike Olesen opfordrer samtidig til, at de lokale aktører linker til Destination Stevns Klint fra deres egne hjemmesider, da det vil give flere besøgende på Destination Stevns Klint og samtidig højne oplevelsen for gæsterne på aktørernes egne hjemmesider, når de gør det nemt at finde inspiration om oplevelser i nærheden. Det er bl.a. vigtigt for overnatningsstederne, da tal fra VisitDenmark tidligere har vist, at hele 70% vælger destination ud fra overnatningsstedernes hjemmesider.

Styrker synligheden af lokale aktører

Siden Destination Stevns Klint gik i luften, har flere lokale aktører været inde og oprette eller opdatere en profil på siden. Turismekonsulent Johan Bache fra Stevns Erhvervsråd opfordrer alle til at være med:

– Siden skal ses som en lækker menu, og desto flere specialiteter, der er på, jo større bliver gæstens appetit. Så uanset om man er et lille hyggeligt overnatningssted, et spisested, hvor man kan få noget rart i en fart, en mindre gårdbutik eller en aktiv interesseforening, der laver spændende aktiviteter for alle, vil det give god mening at være på siden. Vi kan alle bruge siden som et katalog til at inspirere gæsten til at blive her lidt længere, jo flere muligheder, der er. Og gæsten vil føle sig særdeles heldig over at være her – fordi mulighederne er så mange, fortæller Johan Bache.

Turismekonsulenten forklarer videre, at det giver ekstra god mening for den enkelte aktør at være repræsenteret på SydkystDanmarks sider. For udover, at aktøren bliver synlig gennem sin profil på siden, så er links til og fra en stor og meget besøgt side som sydkystdanmark.dk ikke er uinteressant set med søgemaskine-øjne:

– Google kan godt lide sider med relevante links, så ens egen side får med andre ord lidt bedre placeringer ved googlesøgninger, når relevante sider linker til ens egen side, lyder det fra Johan Bache.

Hvis du f.eks. har et overnatnings- eller spisested, som mangler på siden, kan du henvende dig til Destination SydkystDanmark, som opretter dig. Det gælder også, hvis du gerne vil tippe gæsterne om et sted eller en oplevelse, som endnu ikke er på siden.

Se hvordan du kan gøre din virksomhed eller dit event synlig med SydkystDanmark.