Siden Thomas Priiskorn ved årsskiftet købte mjødbryggeriet, Mjødgård, har han haft travlt med at sætte sit eget præg på virksomheden og finde nye forhandlere. Den ambitiøse iværksætter håber på sigt, at virksomheden vokser sig stor nok til at kunne ansætte flere medhjælpere, men hans virksomhed er allerede nu åben for folk, som står uden for arbejdsmarkedet.

Thomas Priiskorn har i sin omgangskreds længe været kendt som ”ham med mjøden”. Siden han stiftede bekendtskab med den gyldne drik for omkring 20 år siden, har han brygget sin egen mjød, men produktionen er mangedoblet, siden han ved årsskiftet købte mjødbryggeriet Mjødgård fra Djursland og hentede det hjem til Stevns.

– Mjødbrygning, har bare været en hobby for mig, men da jeg så et mjødbryggeri af en vis størrelse blive sat til salg, så tænkte jeg, at det passede mig egentlig fint. Jeg synes der var potentiale i at prøve at overtage et lille mikrobryggeri og prøve at gøre det til en større virksomhed, forklarer Thomas, som oprindeligt er uddannet fri- og efterskolelærer.

Mjødgård har allerede eksisteret i 10 år som hobbyvirksomhed, men Thomas har sat alle kræfter ind på at gøre det til en virksomhed, som han kan komme til at leve af bl.a. ved at optimere alle processerne i produktionen:

– Jeg går og luger ud, der hvor jeg kan hele tiden. Flytter rundt på nogle ting, hvis der er noget, der fungerer bedre, skaffer nogle maskiner, der kan gøre det mere enkelt, eller laver en lille storm-P løsning, hvis der er noget, der gør det lettere, forklarer Thomas, og fortsætter:

– Men det handler også om at gøre mit produkt attraktivt, nå ud til nye og større forhandlere. Jeg er i gang med nogle spændende samarbejdsaftaler lige pt. som involverer nogle af de største museer og brancher, hvor jeg vil kunne komme ud endnu bredere. Det er også noget med at få bedre distributøraftaler, så jeg ikke skal bruge 50% af min tid på landevejene for at lave aftaler. Jeg skal bruge min tid i bryggeriet og udvikle mit produkt.

Sit eget præg

Thomas har siden overtagelsen haft travlt med at sætte sit eget præg på virksomheden. En af de første tiltag var at udvikle en ny visuel identitet i samarbejde med en dygtig grafiker og en fotograf.

– Mjødbranchen er gået over til at skulle signalere en helt anden mere eksklusiv vare. Man prøver at gå lidt væk fra det her vikinge, fantasy look. Det er noget andet, man gerne vil signalere med det, fortæller Thomas, som i stedet satser på et mere enkelt og stilrent design, som stadig har stærke referencer til mjødens nordiske rødder.

Det nye design oser af kvalitet, og det er netop, hvad Mjødgård handler om; at brygge mjød af højeste kvalitet. hemmeligheden bag den gode mjød er ifølge Thomas en lang gæringstid og lagring, god hygiejne og ikke mindst gode, friske råvarer, som han er ude og samle i lokalområdet.

Mjødgårds mjød findes i dag i fire varianter; den rene honningmjød, en med mjødurt, en med hyldeblomst og en julemjød, men Thomas drømmer på sigt om at lave en mjød med ingredienser, som er lidt unikke for Stevns f.eks. stevnskirsebærret. Derudover er det planen, at der allerede denne sommer kommer en ny mjød, sådan at der er fem mjød i 2018, og måske kommer der en ”bonus” bryg i efteråret.

Den lokale forankring er vigtig for Thomas, som efter overtagelsen hurtigt gik i gang med at rebrande sig som en Stevnsk virksomhed og allerede har fået flere lokale forhandlere og samarbejdspartnere:

– Det har været sjovt at møde nye lokale folk i netværkene og mærke denne her, ”yes, vi bakker hinanden op” – tilgang, som der er til det.

mjoedgaard-mjoed-etikette-flaske

Thomas Priiskorn har efter overtagelsen af Mjødgård fået designet nye etiketter til flaskerne.

På landevejen

Selvom Thomas bedst kan lide at have fingrene i mjøden, tilbringer han også en del tid på landevejene med at opsøge nye forhandlere. En af hans målgrupper er de danske museer, og her går han nye veje:

– Ved et museum har vi lavet en plan om at producere deres egen mjød med eget navn og etikette, som er totalt forankret i deres egen museum, hvor jeg en til to gange om året går ud med en af deres lokale naturvejledere og indsamler urterne, forklarer Thomas. Målet er at indgå aftaler med de 10 største museer med middelalder/vikingetid i formidlingen.

En anden gruppe af forhandlere, som Thomas ofte banker på hos, er de vinhandlere, som gerne vil have et unikt dansk produkt på hylderne. Men én ting er at få Mjødgårds produkter ud på hylderne, en anden er at få kunderne til at tage dem ned igen. Derfor giver han leverandørerne en gratis flaske mjød med, som de kan dele smagsprøver ud af til de nysgerrige kunder.

– Mjød har jo haft et mærkeligt dårligt ry gennem de sidste 20 år tror jeg. Der er blevet produceret rigtig meget dårligt mjød, som har stået ude hos vinhandlerne, som ikke kan sælge det, og folk gider ikke at drikke det. Nu skal de prøve at få folk til at have lyst til at prøve at smage på det igen, fortæller Thomas, som har fået produceret nyt markedsføringsmateriale, som skal fange kundernes opmærksomhed ude i forretningerne. Han møder også gerne op til events hos forhandlerne for at skabe opmærksomhed om produkterne.

Et socialt ansvar

Som iværksætter har Thomas måttet sande, at døgnet sjældent har nok timer, og salgsarbejdet tager meget tid væk fra brygningen. Derfor håber han, at bryggeriet med tiden vokser sig stort nok til, at han kan ansætte en mand mere.

– Jeg vil jo gerne have, at det vokser og måske kommer op i dobbelt størrelse af, hvad det er nu i bryggekapacitet. Hvis jeg er oppe i dobbelt størrelse, er der en fornuftig produktion i gang, men det er også vigtigt, at vi ikke bliver større end, at vi stadig har det personlige i det – Vi skal ikke helt derop, hvor vi har maskiner til at køre det hele igennem, understreger Thomas.

Selvom han endnu ikke er stor nok til at kunne ansætte sin første medarbejder, åbner han allerede nu bryggeriet op for at kunne hjælpe folk tættere på arbejdsmarkedet:

– Jeg vil gerne have det sociale ansvar ind i min virksomhed ved at åbne døren op og sige, du kan sagtens være her i en periode, så lige nu tilbyder jeg egentlig bare en arbejdsplads for at hjælpe nogen på vej – der er ikke nogen økonomisk gevinst ved det for mig, forklarer Thomas, som har erfaring med unge mennesker, der ikke indgår i det almindelige arbejdsmarked fra hans arbejde på forskellige botilbud.

Drømmen udlevet

Thomas kan nu se tilbage på knap fem måneder, hvor han har udlevet sin drøm om at blive iværksætter. En drøm som har vist sig at være meget tidskrævende, men som alligevel har været det hele værd:

– Der er da mange dage, hvor jeg kører og hygger mig, og tænker, det er da egentligt fedt. Du styrer selv din arbejdsdag og så ved jeg godt man ikke kan nøjes med at arbejde fire timer, men det er fedt at være kommet i gang og spændende at prøve at organisere min egen lille virksomhed.

Du kan læse mere om Mjødgård på www.mjodgard.dk og følge virksomheden på Facebook og Instagram.

Hvis du godt kunne tænke dig at smage på Mjødgårds produkter, forhandles de lokalt i:
St. Heddinge: Holte Vinlager.
Køge: Holte vinlager, Richters ølstue.
Hårlev: Super brugsen og Livsnyder & Bonderøv /v. madsamling Stevns.
Klippinge: The Norrmans B&B.
Karise: Ting og blomster.
Faxe ladeplads/Haslev: Frederiks villa.