Månedens Virksomhed – House of Marketing

Photo: Claus Sall www.claussall.com. Agate Jul Jensen startede for 7 år siden virksomheden House of Marketing for at kunne udleve sin passion for kommunikation og markedsføring. I dag har hun en trofast kundekreds, som sætter pris på hendes ærlige og ligefremme rådgivning.

Markedsføring behøver ikke at være dyrt – det skal bare være intelligent, er filosofien hos House of Marketing, hvor indehaveren, Agate Jul Jensen, hjælper virksomheder med kommunikation og marketing, som både matcher behov og budget.

House of Marketing er, som navnet antyder, en virksomhed, som tilbyder rådgivning inden for kommunikation og markedsføring lige fra webside til tryksager, design og sociale medier. Agate Jul Jensen står i spidsen for virksomheden i Strøby Egede, som hun stiftede i 2011, for at kunne udleve sin passion for kommunikation og markedsføring – på hendes måde.

Hun havde i en årrække arbejdet som marketingkoordinator i en række større IT-virksomheder, men da hun pointerede vigtigheden af branding overfor sin daværende chef og blot blev mødt med et skuldertræk, gav det hende det sidste skub til at tage springet som selvstændig:

– Lige siden har jeg arbejdet med at gøre branding til noget, som alle kan forstå og have med at gøre. Branding handler bare om at skabe tryghed – branding handler bare om, at det vi siger, også er det vi gør. Mere raketvidenskab er det ikke. Jeg havde en faglig stolthed, der brændte for at komme ud og prøve selv, forklarer Agate.

“Jeg går rigtig meget op i, at de kunder jeg møder, bliver klædt godt på. Ofte oplever jeg, at kunderne er skræmt fra vid og sans, når det kommer til at bruge penge på markedsføring og kommunikation, fordi de fra tidligere er kommet til at bruge penge på marketingaktiviteter, som ikke har givet det ønskede afkast. Jeg vil meget gerne lave præcis det kunderne beder om, men jeg vil meget hellere tage den dialog, der sikrer, at vi også gør de rigtige ting”

Agate Jul Jensen,
House of Marketing

Hun lægger ikke skjul på, at de første år til tider var hårde. En skilsmisse hjalp ikke på den i forvejen stramme økonomi i den nystartede virksomhed, men hun knoklede på med arbejde til sent ud på aftenen, når hendes to små børn var lagt i seng. 7 år efter er House of Marketing en solid virksomhed med en trofast kreds af kunder, som sætter pris på Agates ærlige og ligefremme rådgivning, for det ligger hende meget på sinde at hjælpe virksomhederne med at afklare deres behov:

– Jeg går rigtig meget op i, at de kunder jeg møder, bliver klædt godt på. Ofte oplever jeg, at kunderne er skræmt fra vid og sans, når det kommer til at bruge penge på markedsføring og kommunikation, fordi de fra tidligere er kommet til at bruge penge på marketingaktiviteter, som ikke har givet det ønskede afkast. Jeg vil meget gerne lave præcis det kunderne beder om, men jeg vil meget hellere tage den dialog, der sikrer, at vi også gør de rigtige ting, understreger Agate, der som nystartet selv har oplevet at bruge mange penge på unødvendig og dyr rådgivning. Derfor er det første møde med Agate altid gratis, så de sammen kan finde frem til løsninger, som både matcher behov og budget.

– Markedsføring behøver ikke at være dyrt – det skal bare være intelligent. Det er min erfaring, forklarer Agate.

Photo: Claus Sall www.claussall.com
Photo: Claus Sall www.claussall.com

Jeg går langt for mine kunder

Med Agates udadvendte facon og velformulerede, gennemtænkte sætninger, er det tydeligt, at hun har flair for at kommunikere, men hendes karriere begyndte i en lidt anden retning med en uddannelse som eksporttekniker. Det var her, at hun første gang stiftede bekendtskab med markedsføring, og siden har hun benyttet enhver lejlighed for at udvikle sine kompetencer inden for faget:

– Det er den menneskelige indsigt i kommunikationen, som gør det interessant for mig, for mennesker har altid interesseret mig. Hvorfor gør folk, som de gør? Hvis jeg skruer her, hvad gør de så? Hvis jeg vælger én farve eller ét billede frem for en anden, hvilken følelse vækker den så i dig, forklarer Agate, som selv fremhæver virksomhedernes historiefortælling i tekst, design og billeder som en af hendes største styrker.

Den tekniske forståelse, som hun har fået gennem sin uddannelse, har vist sig at være en fordel i forhold til mange af de kunder, hun har i dag, som især tæller de lidt mere teknisk tunge virksomheder inden for B2B. Her fungerer hun både som de mindre virksomheders eksterne kommunikations- og marketingafdeling og som en ekstra kapacitet, der kan hives ind i de større virksomheder, når der opstår et behov:

– Vi gør meget for at være parate, når kunderne har brug for det, forklarer Agate som helt bevidst prøver at differentiere sig fra sine større konkurrenter gennem den fleksibilitet, hun tilbyder sine kunder. – Det kan f.eks. ske, at vi skal fikse et banner til en messe i sidste øjeblik, og her hjælper det altså med et stærkt bagland og et godt netværk. Meget kan lade sig gøre, og jeg går langt for mine kunder.

Photo: Claus Sall www.claussall.com
Photo: Claus Sall www.claussall.com

Den kreative boble

Agate bliver ofte så fanget af sit kreative arbejde, at hun har svært ved at slippe det – hvad enten det er på hjemmekontoret en sen aften eller i en lufthavnsgate på hendes mange rejser ud i verden. Lige så udadvendt som hun kan være i sociale sammenhænge – lige så meget har hun brug for at lukke sig inde i sin egen kreative boble. Derfor nyder hun roen ved at arbejde alene på hjemmekontoret med Køge Bugt som inspirerende pause- og pusterum. Medarbejdere har hun ikke planer om at ansætte:

– Jeg spottede ret hurtigt, at du ikke kan få en, der gider at sidde og arbejde til kl. 21.30 om aftenen, fordi du har en kunde, der skal have noget i morgen. Det kan du med andre freelancere, for de har det samme drive og passion for, at vi skal have noget gennem produktionen, forklarer Agate, som gennem årene har opbygget et tæt samarbejde med nøje udvalgte samarbejdspartnere inden for design, web, trykkeri osv.:

– Dels skal der selvfølgelig være god kemi. Så skal de have den her faglige stolthed og den her gode gammeldags ordentlighed der gør, at når vi har en aftale, så har vi en aftale. Længere er den bare ikke. Det er vigtigt for mig, for når jeg lover min kunde et eller andet, så ved jeg også, at det kan indfries.

Netværkeren Agate

Som skomagerens søn, der altid går med hullede sko, er det heller ikke sin egen markedsføring Agate bruger mest tid på – hun foretrækker at bruge den på sine kunder. Det er typisk heller ikke af den vej, at hun får sine kunder, men gennem anbefalinger fra andre kunder og sit store netværk. Hun er et kendt ansigt i netværkssammenhænge i både Stevns og Køge og har selv taget initiativ til et professionelt netværk for kvinder:

– Jeg lavede på et tidspunkt nogle pigefrokoster, hvor jeg egentlig tog kvinder fra hele mit netværk og satte dem sammen, som jeg nu synes, det kunne være smart. Vi var 6-8 mennesker hjemme hos mig til frokost, og det blev pludselig til et koncept oppe i hovedet hos mig. Det affødte den gruppe, jeg har i dag, som vi kalder Ladies Lunch, som er et netværk for kvinder, der brænder for deres karrierer, forklarer Agate.

Photo: Claus Sall www.claussall.com
Photo: Claus Sall www.claussall.com

Det bedste råd

Agate har til slut en opfordring til alle, der bruger penge på markedsføring:

– Lad for guds skyld være med at brænde penge af på noget, du ikke ved hvad er. Du ville heller aldrig gå i byggemarkedet og købe et stykke værktøj uden at vide, hvad du skal bruge det til. Så undersøg sagen, tal med en professionel eller hent som minimum råd og vejledning i dit netværk, så du bruger dine penge fornuftigt. Du kan få meget ud af få penge, hvis du gør det rigtigt, forklarer Agate, som har mange eksempler i bagagen på ligegyldige brochurer, forkromede hjemmesider og annoncer i store magasiner, som aldrig har været andet end en stor ærgerlig udgift for den pågældende virksomhed.

Læs mere om House of Marketing på www.houseofmarketing.dk eller følg virksomheden på www.facebook.com/houseofmarketing/.