Månedens Virksomhed – Engvang Frugtplantage

Indehaverne af Engvang Frugtplantage: Annelise Nielsen og Dan Christense i tunnelerne med hindbær.

Engvang Frugtplantage kan i år fejre, at det er ti år siden, at Annelise Nielsen og Dan Christensen åbnede plantagen ved Strøby. Her køber du ikke kun frugter og bær – parret har gennem årene udviklet plantagen med flere oplevelser for de besøgende. Seneste tiltag er en ny sommercafé. 

Solen skinner fra en skyfri himmel og en sød duft af jordbær hænger i luften over Engvang Frugtplantage. Inde i Engvangs hyggelige gårdbutik vrimler det med lokale og turister, som har været ude at plukke bær i plantagen eller som nyder en kop kaffe i butikkens nye sommercafé.

Dan Christensen og Annelise Nielsen står bag frugtplantagen, som de startede for ti år siden i november 2008. De er begge uddannede produktionsgartnere med speciale i frugt og bær og har siden uddannelsen dannet parløb både professionelt og privat. Inden de købte Engvang havde de en stor plantage på Tåsinge, hvor de dyrkede frugter og bær, som blev solgt engros til Coop og Grønttorvet, men de fandt efterhånden ud af, at det var en anden vej, de ville gå:

– Det, som vi flyttede fra, var at der altid var et led eller to mere, som skulle tjene på vores varer også. Det gjorde, at vi stod som den sidste og fik den mindste bid af kagen. Her kan vi selv sætte prisen, og vi kan vælge hvor og hvordan, vi vil sælge det. Det her med at have en gårdbutik gør at vi kan leve af det, for så der ikke er nogen andre, som skal tjene på vores produkter, forklarer Annelise.

Hver lørdag året rundt drager de også til markedet på Køge Torv for at kunne sælge direkte til kunderne, og de ugentlige torvedage i Køge var netop en af grundene til, at det blev gården ved Strøby, som blev deres nye hjem og arbejdsplads.

Den direkte kontakt med kunderne giver overskud i mere end én forstand:

– Da vi udelukkende solgte engros, fik vi jo ikke noget respons, før man så en afregning på noget, og den eneste respons man fik var, hvis der var noget galt. Den anerkendelse vi får af vores kunder for vores produkter og vores faglighed – det er det, som driver os, understreger Dan.

Fra stubmarker til æbletræer

Siden overtagelsen har Dan og Annelise knoklet med at forvandle gårdens hestefolde og stubmarker til store overdækkede tunneler med bær samt marker med række efter række af frugttræer. Sortimentet er blevet udvidet mange gange over årene med bl.a. brombær, stikkelsbær og grønne asparges samt tomater og peberfrugt til salg og som ingrediens i deres egen ketchup.

Produktionen på Engvang foregår efter moderne produktionsmetoder for at undgå brugen af pesticider. Produkterne er ikke økologiske, men Dan og Annelise bruger så vidt muligt naturlig insektbekæmpelse såsom rovmider for at komme de uønskede insekter til livs.

I en mudderpøl i skyggen af et træ finder man endnu et af de produkter, som er kommet til gennem årene: frilands-æblegrise, som bliver fodret med de æbler, som ikke bliver solgt.

– Vi startede med fem grise og tænkte, det var da meget hyggeligt, og i år er vi oppe på 40-50 grise. Vi sælger dem primært her i butikken, og så har vi en del som går til Rødvig Kro, fortæller Dan.

engvang-aeble-frilandsgrise
Engvangs Frilands-æblegrise bliver fodret med de æbler, som ikke bliver solgt.

Et godt netværk

Samarbejdet mellem Rødvig Kro & Badehotel og Engvang Frugtplantage er et godt eksempel på det lokale netværk, som Dan og Annelise er blevet en del af gennem Stevns Fødevarenetværk – et netværk som de selv var med til at starte i 2010, og hvor Dan er formand.

– Vi bruger egentlig hinanden rigtig meget i netværket, hvis man står og skal ha’ fat i et eller andet, eller har en udfordring. Uden at vi tænker så meget over det, er det netværket, der har gjort, at vi har lært hinanden at kende og kan hjælpe hinanden, fortæller Annelise.

Efter at parret rykkede til Stevns, blev de hurtigt kendte ansigter i området. Kort efter overtagelsen inviterede de nysgerrige stevnsboer til Åbent Hus, hvor de blev mødt af en overvældende interesse, som gav dem blod på tanden efter mere. Derfor har de år efter år lagt hus til Æblets Dag, som siden har udviklet sig til Fødevarenetværkets årlige Høstmarked, som i år foregår den 16. september.

En oplevelse som er værd at køre efter

I takt med at sortimentet og kundekredsen er vokset, er gårdbutikken blevet udvidet. Hylderne bugner af friske bær og frugter og af lækre henkogte og syltede specialiteter: marmelader, syltede frugter, ketchup, most og meget andet. Her finder du også mange produkter fra andre lokale producenter:

– Vi tager mange andre varer ind i butikken end vores egne, og gerne nogle lidt specielle ting. Når vi har fået flere varer i butikken, så har det også trukket flere kunder, for i stedet for at skulle køre fire steder hen, kan de nøjes med at køre herhen, forklarer Annelise.

Seneste tiltag i butikken er en lille sommercafé, hvor gæsterne kan nyde kaffe, saft og hjemmebag i butikken eller på små bænke i haven. Den nye café er endnu et tiltag, som er med til at gøre besøget på Engvang til en oplevelse, som er værd at køre efter. Plantagen er efterhånden blevet et decideret udflugtsmål for familier, som går på pluk-selv-jagt efter de flotteste bær i rækkerne af jordbær og hindbær eller som går en tur på Engvangs natursti, der bugter sig rundt på plantagen og forbi Tryggevælde å.

I Engvangs nye sommercafé kan du nyde kaffe og hjemmebag.
I Engvangs nye sommercafé kan du nyde kaffe og hjemmebag.

Flere turister

Flere og flere af Engvangs kunder er turister, og Engvang spiller selv en aktiv rolle for at fremme turismen i kommunen. Dan er medlem af Stevns Turistforening som repræsentant for Stevns Fødevarenetværk, og Engvang har samtidig et tæt samarbejde med turismekonsulent Thor Nielsen. I foråret stod de i fællesskab bag en crowdfunding-kampagne, som finansierede købet af 250 stevnskirsebærtræer, som er ved at vokse sig store på Engvangs jord. Projektet sker som et led i at gøre Stevns kendt for sine fødevarer.

– Jeg vil sige, det giver god mening at være med på fødevaresiden i de turistprojekter, fordi der er mange af vores faste kunder, som ikke er hjemme i længere eller kortere perioder af sommeren. Så det her med at få turisten til at bruge lokale fødevarer, har været en af incitamenterne for det, forklarer Dan.

I foråret plantede Engvang 250 stevnskirsebærtræer som en del af et turismeprojekt som skal gøre Stevns kendt for sine fødevarer.
I foråret plantede Engvang 250 stevnskirsebærtræer som en del af et turismeprojekt, som skal gøre Stevns kendt for sine fødevarer.

Vi kan jo godt li’ det

Ifølge Dan og Annelise er Engvangs største udfordring manglende tid til at føre parrets mange gode idéer ud i livet. En af de idéer, som parret drømmer om at føre ud i livet, er et produktionskøkken hjemme på gården, hvor de kan producere og udvikle deres produkter – i dag må de til et køkken i Klippinge.

Når man hører om parrets lange arbejdsdage, forstår man dog hurtigt, at der ikke er meget tid at tage af. Deres arbejdsdage følger solens lys, og i sommermånederne bliver det til rigtig mange timer i plantagen.

– Det er fra fem morgen til ni aften. Vi bruger næsten al vores tid på det. Men vi kan jo godt li’ det, ellers gjorde vi det ikke. Det er både ens arbejde og hobby på samme tid, slutter Annelise.

Læs mere om Engvang Frugtplantage på http://www.engvang-frugt.dk/ eller følg med på https://www.facebook.com/EngvangFrugtOgSpecialiteter/