Jesper Kousgaard er uddannet skatterevisor, og siden 2011 har han arbejdet fuldtid som selvstændig. Jesper er kendt som CykelRevisoren, fordi han gerne springer på cyklen, når han skal ud til sine kunder. Det er vigtigt for Jesper, at han fokuserer på det arbejde, som han er god til og synes er sjovt, for det giver en god forretning.

Jesper Kousgaard driver sin virksomhed fra et hyggeligt kontor i sin bolig i Hårlev. Således har han sparet transporttiden, og den ekstra bil, og kan gå direkte fra arbejde ud i sin dagligstue.

– Man skal tænke meget over, hvilket koncept man vil køre, altså om man kører efter princippet nice-to-have eller need-to-have. Jeg kunne sagtens have flere computere f.eks., men er det nødvendigt? spørger Jesper ud i rummet.

Jesper har derfor sparet bilen væk, og tager i stedet cyklen eller offentlig transport, når han skal ud til sine kunder. Han arbejdede i sin tid i Hårlev Revision, men da den skulle gennem generationsskifte og i den forbindelse rykke til Køge, hvor personalet desværre ikke kunne rykke med, stod Jesper uden job.

– Min gamle chef oppe fra Hårlev Revision spurgte, hvad jeg så skulle, og så fordi jeg cyklede ud til nogle af kunderne, spurgte han, om jeg så skulle være cykelbogholder. Og det skulle jeg nok, men jeg er jo revisor, forklarer Jesper, der i sjov havde fortalt en journalist fra DR, at han skulle være CykelRevisoren.

Sådan gik det til, at Jesper blev til CykelRevisoren, for det var et navn, som kunderne kunne huske. Jesper oplevede ofte, at kunderne ikke kunne huske, hvem deres tidligere revisor var, mens de ikke havde problemer med at huske ham.

Prisbevidste stevnskunder

I dag har Jesper kunder fra hele Sjælland, og endda en helt fra Schweiz. Størstedelen af hans kundekreds kommer dog fra Stevns, Faxe og Køge. I den moderne verden behøver man ikke altid at mødes med sine kunder, for meget kan klares via telefon og mail, og derfor kan det lade sig gøre, at have kunder langvejs fra. Jesper sætter dog pris på at kunne se sine kunder i øjnene.

– Det er klart, at jo større kunderne er, des vigtigere er det at mødes. Som jeg siger til dem, så duer det ikke at tage det her over telefon, for jeg kan ikke se, hvornår du kigger væk og om du har forstået, det jeg siger. Jeg går op i, at det er ikke bare er mig, der snakker og dem, der nikker – som jeg siger til dem, det er kun en dum revisor, der ikke forklarer sit arbejde ordentligt, fortæller Jesper.

Gennem tiden har Jesper lært sine kunder godt at kende. Han har fundet ud af, at der findes flere forskellige typer kunder, og de ønsker en meget forskellig service fra ham. Hvor nogle kunder vil have en masser service og altid vil kunne ringe for at få hjælp, ønsker andre at spare penge ved at prøve sig frem.

– Mange stevnskunder er meget prisbevidste, mens andre går mere op i kvalitet og service. Nogle stevnsvirksomheder vil gerne have service med men ikke alle, forklarer Jesper, der derfor tilbyder forskellige løsninger, så han kan imødekomme begge kundetyper.

Gør det, der er sjovt

Jesper får de fleste af sine kunder, fordi andre kunder har anbefalet ham. Derudover har han en hjemmeside og en facebookside, men ingen af stederne er han særlig aktiv. Særligt i begyndelsen fik han en stor del af sine kunder igennem sit netværk, og dengang var han meget fokuseret på, at få opbygget en stor nok kundekreds til, at han kunne få et fuldtidsarbejde. Da han indså at han sagtens kunne få kunder nok, valgte han dog at opsige nogle af sine kunder, for at fokusere på sit kerneområde.

– Der lærte jeg så, at man kun skal sige ja til det, man er god og hurtig til, det giver en bedre forretning. Så må man finde ud af, hvad man er god til. Og det er jo nemt at sige, når man ved, man har nok kunder. Men hvis man spreder sig for bredt, så bruger man unødig tid på noget, som man måske godt kan, men enten ikke synes er så sjovt, eller ikke er så hurtig til, fordi man ikke gør det så tit, og så bliver det ikke en lige så god forretning, mener Jesper.

Det har også gjort Jesper mere bevidst om, hvor hans kerneområde ligger, så han kan sige fra og sende kunder videre til andre revisorer, hvis de ligger udenfor hans fokusområde. Han fokuserer primært på de mindre virksomheder – både selskaber og personlige, men også dødsboer til skifteretten.

Overskud til planlægning

Jespers kunder er primært mindre virksomheder, som skal aflevere regnskaber og indberette moms i det første halvår. Derfor er det som regel også der, han har allermest travlt, og her der er mulighed for at tjene mest.

– Det er klart at som selvstændig, så kræver det også, at kunderne betaler deres regning, og man kan da godt mærke i starten, at der er en højsæson og en lavsæson. 70% af min omsætning er i første halvår, så der er meget at se til. Men god planlægning kan gøre højsæsonen nemmere, forklarer Jesper, der har fået mere tid og overskud til planlægningen, efter han har ansat Charlotte.

Jesper har i alt to ansatte, der dog ikke arbejder fuldtid ligesom han selv. Den ene er Charlotte, der hjælper ham på kontoret 9 timer om ugen. Hun er fleksjobber, og rigtig dygtig til sit arbejde.

– Den største forskel, jeg kan mærke, efter jeg har fået Charlotte, det er, at jeg har fået det der overskud til at lave noget mere planlægning. Det er nok den største udfordring, man har som selvstændig, det der med at man ikke helt får planlagt tingene, og bare laver det arbejde, der er nu, mener Jesper, der nu har overskud til se mere fremad.

I og med at Jesper arbejder fra et kontor i sit eget hus, har han mulighed for at være enormt fleksibel i forhold til sin arbejdstid. Der er ingen transporttid til og fra arbejde, og det sætter Jesper stor pris på.

– Det jeg sætter allermest pris på, er at jeg ikke bruger tid på transport. Det kan godt være jeg så arbejder en time eller to mere hver dag, men mange bruger jo en time eller to på transport, fortæller Jesper, der dog også påpeger at det kan være lidt forstyrrende, når børnene kommer hjem fra skole og larmer rundt.

Fremtidsplaner

Jesper har altid været meget bevidst om at levere et stykke arbejde af god kvalitet. Desuden har han løbende sat mere fokus på at finde løsninger, som gør det lettere for kunden at holde styr på regnskaberne.

– Jeg er begyndt at hjælpe kunderne med løsninger – så kundernes hverdag bliver nemmere. Det kan være både elektronisk eller daglige arbejdsgange – så de løbende har et bedre overblik. Min fordel – kunden føler, de får en bedre service – og jeg får et bedre arbejdsgrundlag fra kunden – så jeg kan hjælpe dem bedre, forklarer Jesper, der er meget tilfreds med sin forretnings udvikling og der, hvor han er med den nu.

Når Jesper tænker på fremtiden, så har han en drøm om at kunne bruge mere tid som rådgivende revisor, og få en til at hjælpe med at lave moms- og årsregnskaber. Indtil videre er det dog blevet ved drømmerierne, men hvem ved, hvad fremtiden bringer.

Du kan læse mere om månedens virksomhed på www.CykelRevisoren.dk.