Frihed er et nøgleord for Katrine Lund Nielsen, der i oktober startede virksomheden Udelukkende Lund, hvor hun laver hjemmesider og online kommunikation. Katrine følger altid sit hjerte, og laver det, hun godt kan lide.

Efter at have boet og arbejdet i Bulgarien i lige knap et år, vendte Katrine tilbage til sin fødeby Store Heddinge. Uden job eller nogle fastlagte planer for fremtiden, så Katrine sit snit til at opfylde drømmen om at blive selvstændig.

– I mange år har jeg haft en lyst til at være selvstændig. Jeg har altid været en selvstændig person, der godt kan lide at gå mine egne veje, fortæller Katrine.

Katrine startede som 18-årig med at arbejde for ungdomsmagasinet Vi Unge. Dengang var drømmen at blive journalist, og hun fik også mulighed for at prøve kræfter med interviews og artikler, men lavede også mange andre ting.

– Jeg kom hurtigt til at arbejde med online medier dengang, og jeg har nok altid vidst, at jeg skulle arbejde med online medier på en eller anden måde, fortæller Katrine, der allerede som 12-13-årig sad og nørdede med hjemmesider.

Efter 4 år hos Aller Media, der ejer Vi Unge, søgte Katrine nye udfordringer som online koordinator hos Canal Digital. Det blev til 2 år hos dem, inden turen gik til Bulgarien, hvor hun fik job som projektleder i en dansk IT-virksomhed.

– Jeg har også været heldig, at jeg har været nogle steder, hvor folk har været villige til at give deres viden videre til mig. Det har nok været en fordel, at jeg har været ung, for så har de gerne ville tage mig under deres vinger.

Aldrig alene

Efter at have samlet erfaring gennem sine år på arbejdsmarkedet, følte Katrine endelig, at hun var klar til at starte sit eget firma op. Hun følte sig dog usikker på alle de mange praktiske ting, man er nødt til at vide om eksempelvis moms og bogføring. Katrine søgte hjælp på Stevns Erhvervsråds iværksætterkursus, der fik hende overbevist om, at hun godt kunne klare opgaven som selvstændig.

– Så tror jeg bare, at iværksætterkurset gav mig et skub, så jeg fik troen på, at jeg godt kunne stå på egne ben.

Efter hun fik styr på de praktiske ting, har udfordringerne ændret karakter. I dag er den store udfordring for Katrine at skulle sælge sig selv.

– Jeg har det fint nok med at netværke og være social, men jeg har svært ved at sige ”køb mig”. Det er det, jeg arbejder meget på lige nu, fortæller Katrine.

Katrine har meget glæde af at være en del af forskellige netværk, og det var også gennem sit netværk fra iværksætterkurset, at Katrine fik sine første kunder. Siden hun startede op, har hun ikke manglet arbejde, men hun ved også godt, at hun bliver nødt til at markedsføre sig selv for at få nye kunder.

– Så håber jeg, at god service kan være med til, at andre anbefaler en, fortæller Katrine, der desuden sørger for at holde både sin blog og hjemmeside opdateret for at markedsføre sig selv.

På trods af at Katrine er en social person, passer det hende meget fint, at hun er alene, når hun arbejder – for hun føler sig aldrig ensom.

– Selvom jeg sidder alene derhjemme, så føler jeg ikke, at jeg er alene. Der er vildt mange, der byder ind, når man bare lige åbner munden og siger, at man har brug for hjælp, fortæller Katrine, der både henter hjælp og sparring gennem sin familie, sit netværk samt flere iværksættergrupper på Facebook.

Succes online

– Der er mange, der laver hjemmesider og online kommunikation. Jeg har den fordel, at jeg kun er mig selv, derfor kan det blive mere personligt over for kunderne, fortæller Katrine, der godt kan lide den personlige relation og at hjælpe andre.

Det er vigtigt, at man kan forstå sine kunders behov, når man skal designe en hjemmeside til dem. Nogle virksomheder passer bedst til et bestemt look eller nogle bestemte farver, så det handler om at være kreativ og rådgive sine kunder, men også lytte til, hvad de kunne tænke sig og godt kan lide.

– Jeg skræddersyer hjemmesiderne til de forskellige virksomheder. Det er jo meget forskellige kunder, forklarer Katrine.

Som noget særligt tilbyder Katrine også at sætte blogs op for virksomheder. Det er et område, der endnu ikke er brudt så meget igennem endnu.

– På en almindelig hjemmeside er der meget stilstand. Hvis man gerne vil nå ud via de sociale medier og samtidig lægge højt på Google, så er det godt at have noget dynamisk indhold, hvor der hele tiden sker noget nyt, som man kan dele og andre kan dele, forklarer Katrine, der kan se et kæmpe markedsføringspotentiale i, at virksomheder fører blogs.

Katrine holder også foredrag om online kommunikation og sociale medier, og har også været ude i et par virksomheder, hvor hun har undervist i, hvordan de kan bruge en blog til markedsføring.

– Det er billig markedsføring i forhold til så meget andet. Det er helt klart noget, jeg tror, der kommer meget mere af, og jeg kan også mærke en efterspørgsel. Jeg synes, det er blevet mere oppe i tiden, end det har været, fortæller Katrine, der glæder sig til at følge udviklingen.

Følg dit hjerte

Katrine har gang i et par nye tiltag, blandt andet undersøger hun mulighederne for at lave onlinekurser, så kunderne altid har en brugervenlig guide ved hånden. Derudover er hun i gang med at samle et nyt netværk:

– Jeg er i gang med at stable et blognetværk på benene, hvor der er fokus på at have frihed til at bestemme over sin blog, men samtidig være en del af et netværk.

Mere information om hvad fremtiden bringer, er det ikke til at presse ud af Katrine. Hun har det bedst med at leve i nuet. En af hendes drivkræfter er nemlig, at det skal være sjovt at stå op til sit arbejde hver morgen.

– Man skal hele tiden følge sit hjerte – det gør jeg meget. Forhåbentlig synes jeg stadig, det her er sjovt om 5 år, men man må også se, hvor vinden bærer en hen. Jeg tror også på, at man skal være åben over for de muligheder, verden bringer og ikke låse sig for meget fast. Frihed! Det er nok mit ord.

Læs mere om Katrine og Udelukkende Lund og følg hendes blog på www.udelukkendelund.dk.