Parret Christian Christensen og Marina Collin Hansen står bag iværksættervirksomheden House of Mölk, der har ambitioner om at konkurrere på det hurtigt voksende marked for plantedrikke. Fra boligen nær Magleby gør de klar til at lancere en produktlinje, der har klare eksportambitioner fra start. 

Christian Christensen og Marina Hansen virker ikke umiddelbart som et par, der gør sig klar til at udfordre et af de mest etablerede markeder i Danmark; fra deres nye hjem, omringet af skoven og nær vandkanten på Stevns, nyder de freden og naturen samt lærer de ny naboer at kende. Den rolige livsstil skal man dog ikke lade sig narre af, for fra den fredfyldte bolig gør de sig klar til lanceringen af hele 8 plantedrikke, der skal overbevise danskerne om, at mælk sagtens kan erstattes af plantebaserede alternativer.

Den voksende efterspørgsel efter plantedrikke kan mærkes i de danske supermarkeder. Ifølge Coops tal er antallet af danskere, der drikker mælk hver dag, faldet fra 5 ud af 10 til 4 ud af 10, og det er primært de unge, der vælger mælkende fra. Samtidig er salget af plantedrik femdoblet i perioden 2009 til 2018. Coop skriver dog, at de alternative plantedrikke ikke truer det almindelige mælkesalg. Det er teamet bag House of Mölk dog ikke enige i:

– Det vil ikke give mening at producere mælk fra en ko i fremtiden. Jeg tror heller ikke på, at den unge generation kommer til at give sine børn komælk i de mængder, de gør i dag. Det bliver man ikke populær af at sige, men nu er vi her heller ikke for at være populære – vi er her for at være en aktiv del af den grønne omstilling, siger direktør Christian Christensen.

Produktinnovationen er bærende
Christian Christensen har selv en karriere bag sig fra detailbranchen, hvor han blandt andet har været teamchef i innovationsafdelingen i Coop Danmark, og den viden har givet ham en særlig indsigt i forbrugernes ønsker og behov:

-De vækstrater, der er på disse produkter, viser også, at den grønne omstilling er i fuld gang, og at de unge generationer tager de nye, grønne produkter til sig i stor stil, fortæller han.

Det har man også lagt mærke til hos mælkeproducenten Arla, der er i februar 2019 lancerede en laktosefri mælke- og havredrik i et forsøg på at komme ind på det voksende marked. Der er allerede adskillige plantedriksproducenter på markedet, herunder den århusianske virksomhed Naturli’ Foods, men udfordringen er ifølge House of Mölk, at amange af produkterne i dag har et meget højt sukkerindhold. -Mange plantedrikke er i dag lavet på en sirupbase. Når man udvinder siruppen af råvaren, så kan man lave produkterne lige så søde, som man vil – så handler det bare om, hvad man tilsætter. Det ville vi ikke. Vi vil kun have den sukker, der er i råvaren. Det er jo betydeligt mindre end det, der er i nogle af de andre produkter på markedet.

Et eksempel på dette er House of Mölks kommende kakaodrik, der udelukkende indeholder sukker fra den ærtemælk, produktet er lavet på – noget, der kommer bag på alle, der har prøvesmagt produktet, da det smager lige så sødt som den normale kakaomælk, danskerne holder af.

house of molk produkter

House of Mölk lancerer i august sine 8 smagsvarianter, der bl.a. indbefatter havre-, ærte-, hampe- og boghvededrik.

 

Nordisk produktion og inspiration fra vikingetiden
House of Mölk har været flere år undervejs inden den kommende lancering af produkterne d. 1. oktober 2019. Det er ikke blot udviklingen af produkterne, der har taget lang tid, men også at sætte produktionen i gang. Det skyldes blandt andet, at de europæiske produktionsanlæg kører på højtryk, da der er stor efterspørgsel på produktion af plantedrikke.

I begyndelse drømte parret om at have produktionen i Danmark, men det var desværre ikke muligt, da Danmark i dag er gearet til traditionel mælkeproduktion. Dog var det muligt at få plads hos vores svenske naboer, da de ifølge Christian Christensen er længere fremme og allerede konverterer 6-7% af mælkemarkedet til plantedrikke hvert år.

Men det er ikke kun produktionen, der skal foregå i Norden; råvarerne skal være nordiske, når det er muligt, og så skal produkterne bygge på danske traditioner. Brandets navn, House of Mölk, får da også sin inspiration fra ordet ”mylk”, som vikingerne kalde drikken.

-Vi ville lave et produkt, der var rigtigt. Vi ville lave det som man gjorde i gamle dage. Vi har haft en levende dialog med Nationalmuseet, som mener, man har fremstillet denne type produkter helt tilbage i vikingetiden. Det er ikke et nyt produkt – det er et produkt, der kommer tilbage fra fortiden.

Kunderne vil være en del af et fælles projekt
En af de ting, der adskiller House of Mölk fra mange andre virksomheder, er, at de fra første dag har involveret deres kunder i alt fra udviklingen af produktet, til emballage og valg af salgskanaler. Den tætte dialog mener Christian Christensen er endnu et udtryk for den moderne forbruger, virksomheden henvender sig til: – Forbrugerne vil gerne være en del af fælles projekt og interesserer sig for, hvad vi mener. Vi har engageret vores forhåbentligt kommende kunder helt fra start og de har hjulpet os med at vælge emballage, farver og logo. De har været drivkraften. Folk er virkelig interesserede i at få nogle ordentlige produkter.

Den tætte relation til kunderne er også én af årsagen til, at House of Mölk ikke forventer, at deres produkt skal ud på hylderne i de danske supermarkeder:

-Vi vil handle direkte med vores kunder. Hvordan vi vil gøre det, har vi ikke helt på plads endnu, men på en eller anden måde vil vi have den kontakt til kunden, som man havde i gamle dage.

Eksportplan er med fra starten
Selvom, parret for nyligt er flyttet til en landsby på Stevns, står det ikke i vejen for, at virksomheden kan vende sig ud mod den store verden. House of Mölk har allerede klare planer om, at salget i Danmark inden for 5 år blot skal udgøre knap 2% af den samlede omsætning.

Den resterende indtjening skal gerne komme fra eksport, primært til USA, Kina, Tyskland og England. Her gør virksomheden allerede en indsats for at skabe relationer til kommende markeder, og har gennem sin produktionspartner aftalt, at de kan tage House of Mölk-brandet med ud i verden.

Hvad byder fremtiden så på for en virksomhed, der har grøn omstilling som sin kernemission? Det er selvfølgelig at se på anvendelse af ressourcer, herunder hvad man kan gøre ved det restprodukt, der bliver tilbage efter produktionen:

-Der er et meget fiberholdigt, proteinholdigt produkt, som vi tror, man kan bruge til noget spændende. Om det bliver et køderstatningsprodukt, en bar eller et produkt til nødhjælpsorganisationer, det er noget af det, vi kigger på. Vi er ikke låst fast på, at vi kun skal lave drikkevarer.

House of Mölk’s plantedrikke bliver lanceret d. 1. august 2019