Psykolog Annette Lando havde længe gået med idéen om at udbyde psykologhjælp over internettet. Da corona-nedlukningen umuliggjorde fysisk kontakt med hendes klienter, blev det anledningen til at undersøge, om online-terapi kunne være en løsning. 

Det har været nogle stille måneder i klinikken under coronakrisen. Ikke blot fordi, klienterne ikke måtte komme fysisk ind i klinikken, men også fordi, der kommer færre henvendelser fra lægen. Det, tror psykolog Annette Lando, skyldes, at folk ikke er gået til lægen i så høj grad som før coronakrisen. 

Derfor krævede det nytænkning, og det tog faktisk ikke mere end en dag for Annette Lando at implementere et nyt, digitalt system, der skal gøre det muligt at holde konsultationer over internettet: 

-Jeg satte det i gang samme dag, som landet lukkede ned. Jeg havde tænkt over det før, men Region Sjælland havde en række restriktioner, som de nu har lukket op for. Jeg undersøgte nogle forskellige platforme og valgte et system, der var gode erfaringer med, fortæller Annette Lando. 

Folk skal vænne sig til det
Annette Lando var først selv lidt skeptisk om hvorvidt, det nu var en god løsning rent fagligt at udbyde konsultationer over internettet, men hun blev positivt overrasket: 

-Det fungerer rigtig godt. Fortroligheden er sikret via kryptering, og man snakker jo med et rigtigt menneske, så det er bare teknologiunderstøttet terapi, fortæller Annette Lando. 

Dog skal klienterne lige vænne sig til, at man skal sidde foran en computer, telefon eller tablet for at have en samtale med sin psykolog: 

-Folk skal lige vænne sig til det. Det kan virke lidt fremmedgørende, hvis man ikke har prøvet det før. Men så siger jeg, at vi da lige kan prøve det, og når de så har logget ind første gang, kan de se, at det ikke er så svært. Så er det også rarere at vi kan se hinanden i stedet for at tale over telefonen, fortæller Annette Lando. 

Stevns er klar til digital psykologhjælp
Selvom, det er noget nyt, har en række af Annette Landos klienter allerede taget tilbuddet til sig, og det har haft stor betydning for hendes virksomhed:

-Det har betydet, at jeg har kunnet have min virksomhed kørende på et lavere blus, selvom jeg har fået færre henvendelser. Jeg regner med fortsat at udbyde videokonsultationer efter krisen, for det er praktisk for mange, at de f.eks. ikke skal køre ind til klinikken. Jeg tror faktisk, stevnsboerne er ved at tage internetbaseret terapi til sig. Der er mange gode grunde til at rykke online, og det er en tid lige nu, hvor mange alligevel vænner sig til at bruge nettet mere socialt.